LU sinds 1846

LU sinds 1846 - In de loop der decennia - Er was eens... LU de combinatie van de beginletters van de jonge Lefèvre en juffrouw Utile. Zij treden in het huwelijk en bedenken heerlijke recepten bereid met zorgvuldig geselecteerde ingrediënten, waarvan de granen een uitgelezen plaatsje innemen. Alles begint in 1846…
1846-1880
De jonge Lefèvre en juffrouw Utile
Alles begint in 1846 in de rue Boileau 5, in het hartje van de banketbakkerij van Nantes met de "Fabrique de Biscuits de Reims et de bonbons secs". Jean-Romain Lefèvre en zijn echtgenote, Pauline-Isabelle Utile, maken hier hun lekkere koekjes.
Het familiebedrijfje geniet een uitstekende reputatie door de superieure kwaliteit van de producten. Ze breiden uit en nemen in 1860 de handelsnaam "Lefèvre-Utile" aan. Deze nieuwe naam ontstaat door een koppelteken te plaatsen tussen Jean-Romain Lefèvre en Pauline-Isabelle Utile. Hun initialen zullen weldra volstaan om het merk LU aan te duiden. In 1882 krijgt Jean-Romain Lefèvre de gouden medaille op de Exposition de Nantes, waar hij zijn productassortiment voorstelt.
1882-1900
En LU maakt de Véritable Petit-Beurre
Vanaf 1882 neemt Louis Lefèvre-Utile, de benjamin van de familie, het roer over en volgt hij zijn vader op. Hij is ambitieus en toekomstgericht en vestigt een grote koekjesfabriek in Nantes. De stoomfabriek wordt eind 1885 feestelijk geopend. Ze is 200 vierkante meter groot en uitgerust met geavanceerde technologie.
Al heel snel bedenkt en ontwikkelt Louis Lefèvre-Utile een breed assortiment koekjes, waarvan de Véritable Petit-Beurre het bekendste is. Dit beroemde rechthoekige koekje met 52 tandjes wordt voor het eerst gemaakt in 1886.
De fabriek wordt geleidelijk aan een grote onderneming. Op het einde van de XIXde eeuw worden er in heel Frankrijk en ook op enkele buitenlandse markten koekjes van LU verkocht. Hun kwaliteit wordt met succes bekroond op de wereldtentoonstelling van 1900, waar LU de unieke Grand Prix de la Biscuiterie ontvangt.
1900-1918
De bekoring van het oog
"Om de snoeplust op te wekken, wil het oog ook wat", luidt de filosofie van Louis Lefèvre-Utile, die meteen begrijpt hoeveel invloed het imago heeft.
Door kunst en lekkers te verenigen, ondergaat de verpakking een ware metamorfose en wordt die een fantastisch communicatiemiddel voor de koekjes van LU.
1930-1960
De kunst van het verpakken
Vanaf de jaren veertig besluit de derde generatie Lefèvre-Utile elke productiefase te vernieuwen door de productie- en verpakkingstechnieken te veranderen.
Gelamineerde aluminiumfolie - veel efficiënter en goedkoper - doet zijn intrede. Er ontstaat een nieuwe vorm van verpakken met de invoering van kleurenfoto's van het product op het pak. Een realistische weergave van het product wekt de snoeplust immers nog meer op.
Sinds 1967
De pionier wordt marktleider
Vanaf 1967 voert Patrick Lefèvre-Utile een beleid van vereniging met andere koekjesfabrikanten die zijn activiteit aanvullen.
In 1969 fuseren zes fabrikanten, namelijk LU, Brun, Trois Chatons, Saint-Sauveur, Rem en Magdeleine, binnen de Groep LU-Brun et Associés.
Even later, in 1975, bemachtigt de onderneming Céraliment (Heudebert, Pelletier, Biscottes de France…) een derde van het kapitaal van LU-Brun et Associés. De naam verandert dan in Céraliment LU-Brun (CLB).
Deze snelle groei wordt in 1977 bevestigd met de acquisitie van de Belgische onderneming GBCo (L'Alsacienne, De Beukelaer, Parein).
Céraliment LU-Brun wordt in 1978 Générale Biscuit (GBF) en staat op de 3e plaats in de wereld in de koekjes- en beschuitindustrie na het Amerikaanse Nabisco en het Engelse United Biscuit.
GBF integreert BSN in 1986 en wordt de Groep Danone in 1994.
Van 1996 tot 2001 fuseren Belin (1996), Vandame (1999) en Heudebert (2001) met het merk LU.
In 2007 voegt LU zich bij Kraft Foods International na acquisitie door de Groep van de Pool Koekjes en Graanproducten van de Groep Danone.
Lulu - het is zo lekker om groot te worden met Lulu !